7 tips voor betere online vindbaarheid van uw praktijk of gezondheidscentrum

 in Blog, Overige, Zorgmarketing

Er zijn verschillende manieren om hoger in de zoekresultaten te komen bij grote zoekmachines zoals Google. Grote zoekmachines maken allemaal gebruik van rekenmodellen – ook wel algoritmes genoemd – om te bepalen welke websites het meest relevant zijn. Deze relevante websites zullen hoger in de zoekresultaten verschijnen ten opzichte van minder relevante sites. Hoger in de zoekresultaten staan zorgt ervoor dat patiënten uw website eenvoudiger kunnen vinden. Er zijn verschillende manieren om uw website te optimaliseren voor deze algoritmes. We zullen er in deze blog 7 bespreken.

 

Optimaliseer teksten op de website

Om te zorgen dat pagina’s op uw website goed worden gevonden in zoekmachines, kunnen we zoekmachines een handje helpen. Zoekmachines moeten namelijk weten waar de webpagina over gaat. Het is daarom belangrijk dat u in de tekst op uw website zoekwoorden verwerkt. Deze zoekwoorden kunnen het beste bepaald worden door een zoekwoorden-analyse te doen. Waar zoekt uw doelgroep naar en waar wilt u als organisatie op gevonden worden? Bent u bijvoorbeeld fysiotherapeut en behandelt u met name mensen met specifieke klachten van een bepaald lichaamsdeel? Benoem dan in de teksten op de website ook vooral het type klacht dat u met name behandeld en in gespecialiseerd bent. Verder gaan dan alleen ‘fysiotherapiepraktijk’ als hoofdzakelijkste zoekwoord kan u veel resultaat geven. Wat ook veel helpt is om duidelijke titels, tussenkoppen en dikgedrukte tekst te gebruiken. Dit helpt zoekmachines te bepalen waar de tekst over gaat en wat belangrijk is en heeft daarmee een positief effect op uw vindbaarheid.

 

Maak de website responsive

Zoekmachines kijken onder andere naar hoe gebruiksvriendelijk de website is. Een gebruiksvriendelijke website scoort beter. Een van de elementen waarop de gebruiksvriendelijkheid van de website wordt bepaald, is hoe toegankelijk en geoptimaliseerd de website is voor mobiel gebruik. Zo’n website wordt ook wel een responsive website genoemd. Is uw website goed toegankelijk, en vriendelijk in zijn gebruik: dan zullen zoekmachines u belonen met een hogere positie in zoekresultaten.

 

Zorg voor een snelle en veilige website

Zoekmachines hebben een duidelijke voorkeur voor snelle en veilige websites. Hoe sneller de website laadt, en hoe veiliger deze is: hoe hoger deze in de zoekresultaten zal verschijnen. Een aantal manieren waarop u de snelheid van de website kunt verhogen is om afbeeldingen te optimaliseren en te verkleinen voordat u deze op de website plaatst. Daarnaast is het verstandig om bestanden uit de mediabibliotheek van de website te verwijderen als deze niet meer in gebruik zijn, dit maakt ruimte vrij waardoor de website sneller wordt. Sindskort is Google gestart met het meewegen van veiligheid op uw website. Het is daarom belangrijk dat uw website is voorzien van een geldig SSL certificaat. Een SSL certificaat kan vaak eenvoudig via uw webhosting worden aangeschaft en ingesteld.

 

Zorg voor goede en relevante content

Een enorm effectieve manier om uw online vindbaarheid te vergroten is om de bezoekers van uw website regelmatig te voorzien van relevante content. Dit kan eenvoudig worden bereikt door bijvoorbeeld wekelijks (nieuws)artikelen op uw website te plaatsen, met relevante informatie voor uw patiënten. Waarom heeft dat invloed op uw vindbaarheid? Ten eerste plaatsen zoekmachines actievere websites hoger in de resultaten dan minder actievere websites. Ten tweede zorgt het ervoor dat u het aantal zoekwoorden waarop uw website gevonden toeneemt. Stel u voor: een gezondheidscentrum schrijft wekelijks een artikel waarin verschillende specialisten aan het woord komen. Al deze specialisaties zullen in deze artikelen aan bod komen, en wanneer men naar deze specialisaties zoekt, kunnen ze sneller bij uw site uit komen. Maar hoe ziet relevante content er dan uit? We hebben een paar concrete voorbeelden op een rijtje gezet:

  • Lokaal nieuws vanuit de gemeente of wijk op het gebied van zorg
  • Zorgnieuws vanuit de tweede kamer
  • Informatie over uw dienstverlening
  • Belangrijke veranderingen in de zorg
  • Seizoensgebonden informatie (teken, blauwalg, hitte, griep)

 

Vergroot uw online aanwezigheid

Zoekmachines houden ervan als ze uw praktijkinformatie op meerdere plekken tegenkomen, het is belangrijk dat de informatie dan ook overal hetzelfde is, consistentie geeft een zoekmachine vertrouwen dat de info klopt. Dit betekent niet dat u meerdere websites nodig hebt. Een centrale website waar de andere plekken naar verwijzen is voldoende. Er bestaan diverse platformen waar u uw praktijk of organisatie online kan aanmelden om uw vindbaarheid te verbeteren. Als deze platformen dan ook nog een link naar uw website plaatsen, dan helpt dit zoekmachines des te meer om uw website hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Hieronder hebben we een aantal platformen op een rij gezet:

  • Solvo: gratis basisregistratie en uit te breiden naar meer functionaliteiten
  • Zorgkaart Nederland: platform voor zorgverleners met een review functie voor patiënten
  • Google Mijn Bedrijf: zorgt dat uw bedrijfsinformatie correct door Google wordt weergegeven

 

Zorg voor goede metatitels en -teksten

U leest het goed, metatitels en metateksten. Een goede kans dat u deze termen voor het eerst ziet. Metateksten en metatitels zijn teksten die niet op uw website zelf worden getoond, maar wel erg belangrijk zijn voor uw vindbaarheid en voor een zoekende patiënt. De metatitel en metatekst zijn de teksten die worden getoond op de zoekpagina van Google. Google leest deze tekst om te bepalen waar de pagina over gaat en hoe relevant de pagina is voor de zoeker. Een klein voorbeeld: u heeft een informatief artikel geschreven over het griepvaccin waarin u alle ins-en-outs uitlegt wat betreft dit vaccin. U zou dan bijvoorbeeld willen dat iemand die op ‘griepvaccin’ googlet een duidelijke metatekst te zien krijgt waarin ook zoektermen zijn opgenomen. Hieronder een fictief voorbeeld.

Waar en hoe u zelf deze metateksten kunt invullen verschilt per type website. Uw webbouwer kan u dit veelal uitleggen of dit zelfs voor uw hele website doen. In deze video vindt u uitleg hoe u dit voor een eHealth88 wordpress website zelf kunt doen.

 

Zet Google Mijn Bedrijf in

In de vorige alinea noemden we kort al Google Mijn Bedrijf, een de toegevoegde waarde die andere online platformen kunnen bieden. Google Mijn Bedrijf onderscheid zich echter op een aantal gebieden van de andere genoemde opties. De integratie tussen Google Mijn Bedrijf en de zoekmachine van Google is zeer efficiënt. Als u uw organisatie heeft toegevoegd, zal deze namelijk naast de zoekresultaten getoond worden wanneer naar u gezocht wordt. Er zullen gegevens zichtbaar zijn zoals openingstijden, telefoonnummer en de locatie van uw organisatie. Deze informatie beheert u zelf in uw eigen Google Mijn bedrijf account.

Recente blogs

Zoeken