De pilottrend in Nederland
Pilots zijn een goede manier om een nieuw idee binnen een bedrijf te veldtesten. Het probleem is dat bij de meeste organisaties het vaak wordt ingezet als bijzaak en niet volwaardig project om werkelijk iets binnen de organisatie te veranderen. Organisaties zetten vaak een pilot op, omdat ze eigenlijk hun tijd en prioriteiten ergens anders willen neerleggen. Om deze reden zijn de meeste pilots inefficiënt en zorgen voor weinig tot geen verandering.
Er zijn een paar punten waar op gelet moeten worden om een succesvolle pilot te starten. Als er weinig aan deze punten gehouden wordt zullen veel pilots snel wegvagen.
Het eerste punt is een draagvlak. Een draagvlak is erg belangrijk omdat er natuurlijk energie moet worden gestoken in de pilot. Er moet echt meegedaan worden als er ook echt verandering gaat komen. Weerstand is erg gebruikelijk bij nieuwe ideeën of veranderingen en is ook één van de grootste problemen die zorgt voor geen verandering.
Het tweede punt is dat je pilot belangrijk is. De pilot moet impact hebben en belangrijke processen in je organisatie gaan veranderen. Natuurlijk is het verleidelijk om op de gebruikelijke manier te werk te gaan aan de belangrijke processen binnen de organisatie, maar met alle ontwikkelingen die zorgen voor een efficiëntere werkplek zal dit al snel niet meer de beste manier zijn. Het punt van een pilot is dat het een test is en het niet perse hoeft te werken.
Het volgende punt sluit aan bij de belangrijkheid van je pilot en dat is de omvang. Natuurlijk zal de pilot niet worden getest met de eerstvolgende grote belangrijke cliënt. Het is wel belangrijk dat er wat omvang zit bij het project, hierdoor krijg je een betere weergaven bij de impact van alle processen. Het is ook belangrijk dat er goed tijd wordt gestoken in het project. Hierbij is een gezond budget ook belangrijk. Het uitvoeren van een pilot omdat je denkt dat het kleinschalig is en geen geld nodig heeft, is een verkeerde mindset die er voor zal zorgen dat het ook alleen een pilot blijft.
Natuurlijk is ook de meetbaarheid van je pilot belangrijk. Het zal duidelijk moeten worden welke impact je pilot precies heeft. Duidelijk opstellen wat je hoopt dat voor impact het heeft en dit goed meten met je uiteindelijke resultaten.
Het laatste punt is de schaalbaarheid van je pilot. Waar in het bedrijf kan de pilot je gaan helpen. In hoeverre kun je het doorvoeren naar het hele bedrijf. Het is goed om na te gaan waar het allemaal kan helpen, omdat als er maar impact heeft op één klein stukje is het het meestal niet waard.
Meestal is de pilot voor veel bedrijven een veilige optie. Omdat het maar een kleine test is en het niet zal uitmaken als het mislukt. Dit betekent niet dat het niet serieus genomen hoeft te worden. Denk hier goed aan bij het starten van een pilot.
Bron: De blog van Jonas Rubrech