Hacking Health Amsterdam: samen innoveren in de zorg!

5 minuten 
 in Innovatie

Op 11, 12 en 13 april vond Hacking Health Amsterdam plaats. Speciaal voor deze hackathon werd Broedplaats Contact in Amsterdam omgetoverd tot een multifunctionele werkplaats. Bijgestaan door verschillende coaches en experts werkten ruim 200 deelnemers aan doelstellingen voor gezonde en gelukkige Amsterdammers. Wij waren erbij en hebben dit innoverende evenement in dit artikel voor u samengevat.

Amsterdam wil dat alle inwoners er in 2025 twee gezonde levensjaren per persoon bij hebben. Dit doel kan echter alleen worden bereikt door de gezondheid en de zorg in de stad te verbeteren. Professionals uit de zorgbranche, onderzoekers, creatieve denkers en patiënten uit de omgeving hebben vaak goede ideeën voor het verbeteren van de zorg. Vaak blijft dit slechts bij een idee, maar tijdens Hacking Health Amsterdam was het tijd om daadwerkelijk met deze ideeën aan de slag te gaan. De ideeën konden door de deelnemers zelf worden aangeleverd. Het was aan de bedenker van het idee om dit aan het begin van de hackathon te pitchen en een goed team om zich heen te verzamelen. Samen met dit team kon de initiatiefnemer gedurende de hackathon aan de slag om een oplossing te vinden voor zijn of haar probleem.

Als trotse sponsor van dit event hebben wij bijgedragen aan het ontwikkelen van de communicatie-uitingen voor Hacking Health Amsterdam. Dit proces begon met een effectieve brainstorm met de organisatoren van Hacking Health Amsterdam.  Om het event een eigen gezicht te geven en te onderscheiden van Hacking Health hackathons in andere steden, ontwierpen wij een eigen logo voor Hacking Health Amsterdam en een eigen visuele communicatiestijl. Ook hebben we posters ontwikkeld die werden opgehangen binnen zorgorganisaties in regio Amsterdam om medewerkers te enthousiasmeren voor een deelname, visuals voor social media, programmaboekje, banners en de print op de Hacking Health goodiebag!

Dag 1 – donderdag 11 april

Op donderdag werd het evenement officieel geopend door de organisatie met een presentatie en interessante sprekers uit de zorgbranche. Tijdens het daarop volgende diner kregen de initiatiefnemers de tijd om de pitch voor hun idee voor te bereiden. Na het diner vonden de pitches plaats en kregen de deelnemers de mogelijkheid om te ‘speeddaten’ met de initiatiefnemers om vragen te stellen. De deelnemers konden vervolgens kiezen bij welk team zij zich wilden aansluiten. De dag werd afgesloten met een moment voor kennismaking en teambuilding.  

Dag 2 – vrijdag 12 april

Op vrijdag konden alle deelnemers vanaf 07.30 weer terecht bij de locatie om onder het genot van een ontbijtje aan de slag te gaan met hacken. Na de gezamenlijke dagstart was het tijd voor de coachroast. Tijdens de coachroast kreeg de initiatiefnemer van het team de gelegenheid om probleem en de gewenste oplossing te presenteren voor een jury. Deze jury bestond uit diverse professionals uit de zorgbranche. Aan de hand van frisse input van de jury konden de teams verder  met het vinden van een oplossing voor het probleem.

Gedurende de dag was het voor de deelnemers ook mogelijk om deel te nemen aan verschillende workshops. Zo konden deelnemers zich verdiepen in design thinking, Theory U, hun kennis verbreden in participatief onderzoek en het business model canvas. Voor iedereen die even los van de hackathon wilde komen, was een escaperoom opgebouwd binnen de broedplaats.

Tijdens de decision makers drink die om 17.00 uur plaatsvond, was er ruimte voor de hackers om te netwerken met verschillende bestuurders uit de zorg. Na het bezoek van de bestuurders werd tot in de late uurtjes door gehackt.

Dag 3 – zaterdag 13 april

Ook op zaterdag waren alle deelnemers weer welkom vanaf 07.30 om de pitches voor te bereiden. Na het openen van de dag door de organisatie kregen alle teams tot 12.00 uur de mogelijkheid om de pitch verder af te maken en het prototype vorm te geven. Na de lunch was het grote moment daar: alle pitches moesten om 13.30 ingeleverd zijn bij de organisatie!

Nadat alle pitches waren ingeleverd was het tijd voor de finale. Tijdens de finale kregen alle teams drie minuten de tijd om het probleem en de oplossing hiervoor te presenteren voor een vakjury. De jury kreeg vervolgens twee minuten de tijd om het team feedback te geven op de pitch. Nadat de jury alle pitches had gezien werden de winnaars bepaald. De dag werd afgesloten met het uitreiken van de prijzen onder het genot van een borrel.

Groepsfoto deelnemers Hacking Health

De winnaars

Tijdens Hacking Health Amsterdam konden vier verschillende prijzen worden gewonnen; Best Data Driven, Best Innovation, Beste Human Centered en Gezonde Amsterdammer. De winnaars van de eerste drie prijzen gaan door naar de landelijke finale, waar alle winnaars van de verschillende edities van Dutch Hacking Health 2019 aan meedoen.

Best Data Driven prijs

Deze prijs werd gewonnen door team Curamore. Dit team heeft een manier gevonden om meer aandacht en tijd voor de patiënt genereren door de juiste data op het juiste moment beschikbaar te maken voor de zorgverlener. De oplossing die Curamore hiervoor heeft bedacht is een smart, personalized dashboard. Op dit dashboard zijn de gegevens die specifiek op de patiënt in kwestie van toepassing zijn samengevat en overzichtelijk gemaakt voor de zorgverlener.

Best Innovation prijs

Deze prijs werd gewonnen door team Wonderzorg. Dit team kwam met een een oplossing voor het monitoren van de wondgenezing patiënten met een complexe wond. De oplossing die team Wonderzorg hiervoor heeft bedacht is een digitaal, interactief en adaptief platform. Binnen dit platform deelt de patiënt informatie direct met betrokken zorgverleners voor het efficiënt monitoren van de wondgenezing van de patiënt.

Best Human Centered prijs

Deze prijs werd gewonnen door team Braveheart. Dit team heeft een manier bedacht om hartpatiënten te ondersteunen na een hartinfarct en het revalidatietraject. Op deze manier kan worden voorkomen dat patiënten te maken krijgen met een nieuw hartinfarct. De oplossing die Braveheart heeft bedacht het verstrekken van een cadeaudoosje met kaarten aan de patiënt na de revalidatie. Op ieder kaartje staat een opdracht of activiteit voor het bevorderen van een gezonde leefstijl. Deze kaartjes kan de patiënt aan een naaste geven zodat hij of zij de patiënt kan helpen bij het verkrijgen en behouden van een gezonde leefstijl.

Gezonde Amsterdammer prijs

Deze prijs werd gewonnen door Team Me. Dit team wilde een manier bedenken om pesten op scholen aan te pakken en zo fysieke gezondheidsproblemen op zowel de korte- als lange termijn te voorkomen. De oplossing die Team Me hiervoor bedacht heeft is een persoonlijk, digitaal device waarmee kinderen gedurende de schooldag kunnen aangeven of zij het fijn hebben in de klas of niet. De gegevens die verzameld worden door deze devices worden gebundeld in een dashboard waarin docenten op klassikaal- en leerling niveau kunnen monitoren hoe de kinderen in de klas zich voelen.

‘Onze’ projecten

Ook vier collega’s van eHealth88 hebben deelgenomen aan de hackathon. Janine en Niels werkten mee aan de casus ‘Suïcidaliteit onder transgender jongeren’. Het doel van de hackathon voor dit probleem was het vinden van een manier waarop GGZ-professionals en ervaringsdeskundige jongeren samen kunnen werken om suïcidale transgenderjongeren weer hoop voor de toekomst te geven. De oplossing voor dit probleem is de app EVRBDY. Met EVRBDY kunnen transgenders zich veilig en geaccepteerd voelen door samen met zelfgekozen lievelingsmensen hun transitie te beleven.

Britte en Carmen gingen aan de slag met het idee ‘Data inzetten voor betere ondersteuning van nieuw te vormen wijkteams in Amsterdam’. Het doel was om een manier vinden om de data die nu al beschikbaar is op een overzichtelijke manier te bundelen en inzichtelijk te maken voor wijkteams. Hierdoor kunnen zij efficiënter en effectiever omgaan met de problematiek in de wijken. De oplossing die we hebben ‘gehackt’ is het inzetten van een centraal dashboard. In dit dashboard wordt alle informatie verzameld die de wijkteams nodig hebben om te kunnen werken in een bepaalde buurt. Op basis van de gegevens van de buurt wordt een profiel gemaakt waarop wordt gebaseerd welke hulpverleners de buurt nodig heeft.

Recente blogs

Zoeken