eHealth, een herhaling van de geschiedenis?

 in Blog, eHealth, eHealth88, Innovatie, mHealth, Overige, Zorgmarketing

Het bekende voorbeeld

Iedereen kent het verhaal van Kodac. Een extreem welvarend en succesvol bedrijf, de markt lag aan hun voeten. Polaroidcamera’s waren razend populair omdat er nog geen betere oplossing was dan de geprinte fotootjes. Totdat een werknemer bij Kodac kwam met een briljant idee: een digitale camera die de film zou vervangen. Kodak ontwikkelde de camera maar stak verder geen energie in de marketing of verkoop ervan. Het bedrijf ging ervan uit dat ze onmisbaar waren in de markt en dat vernieuwing niet nodig was: het ging goed op de manier waarop ze het nu deden. Dit is uiteindelijk de val geworden voor Kodac, omdat ze achterover leunde in de stoel waardoor ze ingehaald werden door kleine bedrijfjes en start-ups die de noodzaak van innovatie wél inzagen.  Een herhaling van deze houding is te zien in de eHealth markt.

Feit: Tot nu toe heeft (nog maar) een kwart van de Nederlandse ziekenhuizen een digitaal patiënten portaal waarbij de patiënten toegang hebben tot online informatie of hulp.

Inspelen op behoeften

Uit onderzoek van de John Hopkins universiteit is gebleken dat grote, bestaande zorgaanbieders zich wel bezighouden met het aanbieden van digitale zorgoplossingen maar dat deze oplossingen jammer genoeg bij de grote spelers tot een zekere grens gaan, die nog ver onderdoet aan de behoeften van patiënten. Volgens dit onderzoek zijn het vooral nieuwe toetreders zoals startups die echt inspelen op de overduidelijke behoefte aan eHealth bij patiënten. Voorbeelden van eHealth oplossingen die de zorg van patiënten verbeteren zijn Smart Homes en Realtime zorg, waar er 24/7 toegang is tot goede zorg.

eHealth is een cultuurverandering wat, indien goed toegepast, kan zorgen voor een afname in het aantal heropnames, ligdagen, bezoeken aan de spoedeisende hulp en zelfs sterfgevallen. Ook kan het zorgen voor het verbeteren van bijvoorbeeld de gehandicaptenzorg, doordat tekst en uitleg herhaald kan worden en aangepast kan worden aan het tempo van de patiënt. Daarnaast kan het als extra prikkel werken omdat de patiënt zijn computer, en dus de behandeling altijd bij zich heeft.

Kiezen voor verandering

Het is daarom belangrijk dat grote spelers op de zorgmarkt op tijd de noodzaak van innoveren inzien, zodat ze niet ingehaald worden door startups met de goede kennis. Innovatie is niet alleen nodig om te groeien, maar ook groot te blijven. eHealth is hiervan nog het begin en eHealth88 is hét bedrijf wat u kan introduceren, helpen en laten groeien in deze evolutie in de markt. Twijfel daarom niet met ons te contacteren zodat wij samen met u kunnen brainstormen over creatieve oplossingen op het gebied van eHealth waardoor uw organisatie een unieke positie verkrijgt!

 

 

Bronnen: T-Mobile, Zorgvoorinnoveren.nl, Pf.nl

Aanbevolen artikelen

Zoeken..