Wat hebben eHealth, slapeloosheid en de Internationale dag van de slaap met elkaar gemeen?

 in Blog, eHealth, Innovatie, mHealth

17 maart is het de internationale dag van de slaap. Ligt u soms slapeloos wakker? Het is goed en gezond om te slapen en ’s ochtends weer uitgerust op te staan. Daarom gaat deze blog over eHealth apps die helpen bij het slapen. Want eHealth kan door middel van apps veel uitkomst bieden rond slaapproblemen en slapeloosheid.

Er zijn een boel verschillende soorten apps die helpen bij het slapen. Zo heb je op iOS de Nighshift optie die blauw licht filtert waardoor het licht ’s avonds minder fel is voor uw ogen. Op Android heeft u de Twilight-app. Deze app geeft het scherm juist een rodere gloed, waarvan de ontwikkelaar achter de app zegt, dat dit rustiger is voor de ogen.

Slaapgedrag

Ook zijn er apps die uw slaapgedrag bij kunnen houden. Op iOS en Android zijn er de apps SleepCycle en Sleep Better, op de Apple Watch is er zelfs een app genaamd AutoSleep die helpt uw slaapgedrag te meten. Ook heeft is er in de PlayStore de app Sleep As Android die erg goed bekend staat.

Wat deze apps doen is uw slaapgedrag meten en u met een wekker wakker maken als u in een lichte slaap bent. Hierdoor wordt u meer uitgerust wakker en voelt u zich fitter na het opstaan. Ook analyseren deze apps de geluiden en bewegingen die u maakt in uw slaap om zo uw slaappatroon in kaart te brengen en u eventueel aan te raden wanneer het een goed tijdstip is om naar bed te gaan. En dat is erg handig op de internationale dag van de slaap. 

Een app die volgens wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit Utrecht en de Technische Universiteit Delft echt effect heeft is SleepCare. Zelfs Philips investeert in deze app. De app en haar advies is alleen niet vrijblijvend. Om echt iets te merken, moet u aan de slag met slaaprestrictie, ontspanningsoefeningen en zelfs uw slaaphygiëne.

Sleepfulness

Daarnaast zijn er apps om in slaap te komen zoals Sleepfulness die via kalmerende muziek en mindfulness-oefeningen u helpen om kalm in een diepe slaap te vallen. Ook zijn er een aantal apps zoals Sleep Sounds and Spa Music en Gratis Slaapgeluiden/Free Sleep Sounds die allerlei soorten muziek hebben waardoor u beter in slaap zou kunnen vallen. Bijvoorbeeld het zachte regenen in een oerwoud of Zuid-Afrikaanse krekelgeluiden.

Maar ook onconventionelere geluiden zoals witte ruis of zelfs gehele slaapliedjes. Deze geluiden en muziek helpen u niet alleen om in slaap te vallen, maar ook om dieper te slapen, waardoor u de volgende ochtend wakker en uitgerust weer opstaat.

Snurkproblemen?

Als u last heeft van snurken zijn er ook veel apps die uw snurk gedrag bij kunnen houden en u eventueel advies kunnen geven. Een aantal hiervan zijn Snurklab/ Snorelab, Quit Snoring en SnoreClock. Deze apps houden voor u bij wanneer u snurkt door het op te nemen en geven aan op welke momenten in de nacht u veel snurkt. Een aantal van deze apps, zoals Quit Snoring kunnen u zelfs wekken als u te hard snurkt.

Wekkerapps

Tenslotte zijn er speciale ‘slimme’ wekkerapps zoals Glimmer, een app enkel nog voor Android telefoons, die allerlei functies heeft zoals natuurgeluiden die langzamer harder klinken net zolang tot u wakker wordt en zelfs het geleidelijk meer licht van uw telefoonscherm af laten komen gedurende een halfuur zodat u ook meer geleidelijk wakker wordt.

Wij hopen u dat u door deze apps nooit meer slapeloosheid zal ervaren en dat u rustig in slaap zal vallen om morgen de Internationale dag van de slaap te vieren. Alvast welterusten gewenst.

Kunt u door deze blog niet slapen van al uw enthousiasme rond eHealth? Of heeft u vragen rond eHealth en wat het voor u kan betekenen? Neem dan een kijkje op onze website of neem contact met ons op via info@ehealth88.nl of 030 – 3200380.
Bronnen: RTL Nieuws, iCulture, iPhonened, inslaap.nl  

Aanbevolen artikelen

Zoeken..