Hoe begeleid je patiënten in de veranderingen binnen de zorg?

 in Blog, eHealth, eHealth88, Innovatie, Overige

Er vind op dit moment een grote shift plaats op de zorgmarkt. Er wordt een schakeling gemaakt naar een digitale zorgwereld die steeds meer gericht is op cliënten en patiënten. Het betrekken van cliënten en patiënten bij vernieuwingen maakt de kans op succes groter, het draait immer om hun wensen en behoeften. Maar hoe pak je dit aan? Wij geven je 5 handige tips!

  1. Zet de patiënt aan het roer!

In de oude situatie op de zorgmarkt creëert de zorgaanbieder waarde die de patiënt vervolgens benut. Door de opkomst van eHealth en de veranderingen in de zorgmarkt wordt zorg steeds meer co-creatie, waarbij de patiënt actief betrokken is bij ontwikkelingen van bijvoorbeeld een nieuw onderzoek. De patiënt krijgt hierdoor meer eigen regie, beter passende producten en diensten en betrokkenheid bij de organisatie. Hierbij moet de zorgaanbieder wel bereid zijn problemen die worden gegeven door patiënten, daadwerkelijk op te pakken. Samenwerking is dus de sleutel tot succes!

  1. Welke toepassing past bij je doelgroep?

Er zijn veel platforms en toepassingen mogelijk in alle verschillende takken van de zorgmarkt. Het aanbod blijft groeien! Bedenk dus goed welke manier van digitalisering past bij de groep die jij wil bereiken. Zo zijn er bijvoorbeeld forums en review platforms waarop feedback op zorgaanbieders wordt gegeven maar ook digitale agenda’s en wearables die je kunt toepassen. Testen kan geen kwaad!

  1. Begeleid je patiënt

Als je een digitale toepassing wil kiezen voor jou organisatie gericht op je cliënten of patiënten, denk dan goed na over duidelijke spelregels. Dit is bijvoorbeeld belangrijk om te voorkomen dat een forum een klaagmuur wordt. Goede moderatie kan worden gedaan door bijvoorbeeld discussiethema’s op te zetten en deze te begeleiden. Besef daarom dat een online platform niet een stap is waar geen omkijken meer naar is. Deze zal continu begeleid moeten worden om positief resultaat te boeken.

  1. Customer is king

Stel een duidelijke patiëntbehoefte en patiëntbelofte vast. Stel vragen als ‘wat willen onze patiënten’ en ‘waar kunnen onze patiënten op rekenen als ze bij ons aankloppen’. Dit helpt de keuze te maken tussen innovatieve vervolgstappen voor uw organisatie.

  1. Create the budget

Zorg voor voldoende budget om innovatie te realiseren. Innovatie wordt vaak uitgesteld omdat er niet genoeg financieel draagvlak voor is en dit kan grote gevolgen hebben op de organisatie. Niet voldoende innoveren kan ervoor zorgen dat de organisatie achter gaat lopen op de concurrentie en hiermee klanten  verliest. Houdt daarom je patiënt tevreden en creëer ruimte voor verbetering.

Twijfel je welke richting jouw zorginstelling wil gaan in de digitale zorgmarkt van de toekomst? Of heb je moeite met het vinden van de juiste toepassing op jouw doelgroep? Neem dan een kijkje op onze website of stuur ons een mail via info@ehealth88.nl.

Bron: Zorgvisie

Aanbevolen artikelen

Zoeken..