Hoe wordt mHealth gebruikt in Nederland?

 in Blog, eHealth88, Innovatie, mHealth

mHealth is in 2020 maar liefst 60 miljard dollar waard. Maar wat is het? En wie gebruikt het?

mHealth is de afkorting van mobile Health. Van de sms reminder van de tandarts tot de wearable die iedere 15 minuten de hartslag doorstuurt naar de arts 120 kilometer verderop. De term wordt gebruikt voor toepassingen van apparaten als mobiele telefoons, tablets en wearables in de gezondheidszorg.

De meest bekende vorm van mHealth is het gebruik van de mobiele telefoon om processen binnen de gezondheidszorg te verbeteren. De opkomst van mobiele technologie leidde ertoe dat met name communicatiestromen binnen de gezondheidszorg vereenvoudigden en versnelden.

Opkomst mobiele telefonie
De ontwikkeling van mHealth begon feitelijk bij de introductie van de mobiele telefoon. Rond medio jaren 90 kwam versnelde dit proces toen een steeds groter aantal mensen een mobiele telefoon aanschafte. Tegenwoordig is de mobile health of mobiele zorg industrie onmisbaar. Ook genereren Wearables en trackers een enorme stroom aan belangrijke informatie. Zo kunnen artsen en ander zorgpersoneel hun patiënten of afstand monitoren en ingrijpen indien noodzakelijk.

Mobile messaging
Een andere, zeer bekende methode van mHealth is communicatie via messaging, zoals sms of WhatsApp. Communicatie met WhatsApp staat nog in de kinderschoenen door de vertrouwelijkheid en privacy die bij de gezondheidszorg komt kijken, communicatie met sms is daarentegen al een stuk verder. Zo herinneren artsen hun patiënten aan een geplande operatie of afspraak of wordt de patiënt eraan herinnerd zijn of haar medicijnen tijdig in te nemen.

Nederland kent door de vergrijzing een drastische stijging van de kosten in de gezondheidszorg. Innovaties op het gebied van ICT en mobiel die naast meer gemak, dalende kosten en besparingen tot gevolg hebben, zijn daardoor meer dan welkom.

Consument
mHealth is niet enkel nuttig om patiënten en artsen het leven en werk eenvoudiger te maken. Naast patiënten kunnen ook bezoekers van zorginstellingen steeds meer gebruik maken van mobiel in bijvoorbeeld het ziekenhuis. Zo kunnen patiënten die in het ziekenhuis liggen betaalde diensten bestellen en bijvoorbeeld maaltijden betalen met hun mobiele telefoon.

Patiëntvoorlichting
eHealth88 zet mHealth met name in voor zorgorganisaties om de patiëntvoorlichting of de nazorg te verbeteren. Het digitaliseren van de flyers en folders zoals we die kennen van vroeger heeft voor de patiënt meerdere voordelen. De informatie van de afdeling of de kliniek is vanaf elke locatie te bereiken door de patiënt, zo kan de voorlichting thuis nog eens rustig worden teruggelezen of met familieleden worden gedeeld. Daarnaast kan in een app naast tekst ook gemakkelijk een video worden toegevoegd en is de voorlichting dus minder statisch. Nog een voordeel is dat alles digitaal is, wanneer teksten of huisstijl verouderen dan kan dit later worden aangepast. Bijkomend voordeel is ook dat het digitaal verstrekken van informatie milieuvriendelijker is.

Uitdaging voor mHealth
De uitdaging van mHealth is het creëren van een structurele relatie tussen zorgaanbieder en zorgvrager via de mobiele apparaten die de zorg aantoonbaar verbetert, goedkoper maakt en ook nog eens leidt tot hogere tevredenheid. Misschien moeten we mHealth niet zien als een op zichzelf staande innovatieve totaaloplossing, maar heeft het eerder de potentie om duizenden kleine verbeteringen door te voeren.

 

Bron: Cm.nl

Lees hier meer over mHealth in Nederland!

 

Aanbevolen artikelen

Zoeken..