Zorgplatform KiesZO voor Regio Gooi en Vechtstreek
Om inwoners van Regio Gooi en Vechtstreek (Regio G&V) de mogelijkheid te geven aanbieders van Jeugdzorg, Maatschappelijke Ondersteuning en Participatie te vergelijken en waarderen, laat Regio G&V een zorgplatform ontwikkelen: KiesZO. Inwoners kunnen via DigiD inloggen, hun eigen gegevens inzien, aanbieders vergelijken, aanbieders waarderen en een klacht indienen. Regio G&V heeft ons gevraagd de huisstijl voor dit portaal te ontwikkelen en daarnaast prototypes te ontwerpen voor de website en drie bijbehorende modules; Mijn ondersteuning, Schrijf waardering en Dien klacht in.

Zorgplatform KiesZO voor Regio Gooi en Vechtstreek
Om inwoners van Regio Gooi en Vechtstreek (Regio G&V) de mogelijkheid te geven aanbieders van Jeugdzorg, Maatschappelijke Ondersteuning en Participatie te vergelijken en waarderen, laat Regio G&V een zorgplatform ontwikkelen: KiesZO. Inwoners kunnen via DigiD inloggen, hun eigen gegevens inzien, aanbieders vergelijken, aanbieders waarderen en een klacht indienen. Regio G&V heeft ons gevraagd de huisstijl voor dit portaal te ontwikkelen en daarnaast prototypes te ontwerpen voor de website en drie bijbehorende modules; Mijn ondersteuning, Schrijf waardering en Dien klacht in.

Over Regio Gooi en Vechtstreek
Regio Gooi en Vechtstreek is het samenwerkingsverband van zeven gemeenten: Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren. Regio G&V ondersteunt en levert wat gemeenten afspreken om samen op te pakken. Het meest bekend zijn de uitvoerende eenheden Grondstoffen en Afvalstoffen Dienst (GAD), de Gemeentelijke Gezondheid Dienst (GGD) en de Regionale Ambulance Voorziening (RAV). Regio G&V zet in op vraagsturing en het versterken van de informatiepositie van inwoners, waardoor inwoners zelf kunnen sturen op gezondheid, welzijn en participatie.
Ontwerp huisstijl
Voor zorgplatform KiesZO (staat voor Kies Zorg en Ondersteuning) hebben we een eigen logo ontworpen. Het rechterdeel van de K ziet er uit als een splitsing waar een keus gemaakt moet worden (zoals bij het kiezen van de juiste zorgaanbieder), dit hebben we daarom benadrukt met de groene kleur. Het groene vinkje in de O van Ondersteuning geeft ‘keuze’ aan. Dit icoontje komt in alle prototypes terug als herkenbaar element. We hebben gekozen voor een frisse blauwe en groene tint, gebaseerd op twee kleuren uit het logo van Regio G&V. In combinatie met wit vormt dit een overzichtelijk en strak geheel waarin de informatie mooi tot uiting komt. De huisstijl vormt de basis voor alle uitingen binnen het KiesZO project.

Ontwerp huisstijl
Voor zorgplatform KiesZO (staat voor Kies Zorg en Ondersteuning) hebben we een eigen logo ontworpen. Het rechterdeel van de K ziet er uit als een splitsing waar een keus gemaakt moet worden (zoals bij het kiezen van de juiste zorgaanbieder), dit hebben we daarom benadrukt met de groene kleur. Het groene vinkje in de O van Ondersteuning geeft ‘keuze’ aan. Dit icoontje komt in alle prototypes terug als herkenbaar element. We hebben gekozen voor een frisse blauwe en groene tint, gebaseerd op twee kleuren uit het logo van Regio G&V. In combinatie met wit vormt dit een overzichtelijk en strak geheel waarin de informatie mooi tot uiting komt. De huisstijl vormt de basis voor alle uitingen binnen het KiesZO project.


Ontwerp prototype website
Voor de website hebben we voor alle pagina’s het grafisch ontwerp gemaakt, wat we klikbaar hebben gemaakt zodat de bouwers de ‘flow’ van de website goed in beeld hadden. Het doel van de website KiesZO is ondersteunende informatie beschikbaar stellen aan inwoners van de RegioGV, zodat zij gemakkelijk een passende keuze voor een aanbieder kunne maken. Daarnaast brengt het de mate van tevredenheid en ervaringen van inwoners in beeld en geeft de website inzicht in de kwaliteit van gecontracteerde aanbieders. Bij de website hebben we daarom de focus gelegd op de zoekfunctie, die een prominente plek inneemt op de homepage. Daarnaast hebben we de beschikbare zorg in de omgeving in een helder overzicht op de homepage weergegeven, en kan de bezoeker eenvoudig aanbieders met elkaar vergelijken. Inmiddels staat de vernieuwde website live, zie https://www.kieszo.nl
Ontwerp prototype website
Voor de website hebben we voor alle pagina’s het grafisch ontwerp gemaakt, wat we klikbaar hebben gemaakt zodat de bouwers de ‘flow’ van de website goed in beeld hadden. Het doel van de website KiesZO is ondersteunende informatie beschikbaar stellen aan inwoners van de RegioGV, zodat zij gemakkelijk een passende keuze voor een aanbieder kunne maken. Daarnaast brengt het de mate van tevredenheid en ervaringen van inwoners in beeld en geeft de website inzicht in de kwaliteit van gecontracteerde aanbieders. Bij de website hebben we daarom de focus gelegd op de zoekfunctie, die een prominente plek inneemt op de homepage. Daarnaast hebben we de beschikbare zorg in de omgeving in een helder overzicht op de homepage weergegeven, en kan de bezoeker eenvoudig aanbieders met elkaar vergelijken. Inmiddels staat de vernieuwde website live, zie https://www.kieszo.nl

Ontwerp prototype modules
Het zorgplatform, met de website als basis, is er voor alle inwoners die gebruik maken van de voorzieningen die worden aangeboden door Regio G&V (m.b.t. Jeugd, Participatie en WMO). Een brede doelgroep, waar we bij de keuzes voor het ontwikkelen van de verschillende prototypes rekening mee hebben gehouden. Naast het grafisch ontwerp voor de website, hebben we ook de verschillende schermen ontworpen voor de modules Mijn ondersteuning, Schrijf waardering en Dien klacht in. Om aan te sluiten bij de doelgroep zijn de vragen zo concreet en eenvoudig mogelijk geformuleerd evenals het design van de schermen. Zo hebben we bijvoorbeeld gelet op contrastkleuren, voldoende witruimte op de pagina, leeshulpmiddelen en een duidelijke navigatiestructuur.

Ontwerp prototype modules
Het zorgplatform, met de website als basis, is er voor alle inwoners die gebruik maken van de voorzieningen die worden aangeboden door Regio G&V (m.b.t. Jeugd, Participatie en WMO). Een brede doelgroep, waar we bij de keuzes voor het ontwikkelen van de verschillende prototypes rekening mee hebben gehouden. Naast het grafisch ontwerp voor de website, hebben we ook de verschillende schermen ontworpen voor de modules Mijn ondersteuning, Schrijf waardering en Dien klacht in. Om aan te sluiten bij de doelgroep zijn de vragen zo concreet en eenvoudig mogelijk geformuleerd evenals het design van de schermen. Zo hebben we bijvoorbeeld gelet op contrastkleuren, voldoende witruimte op de pagina, leeshulpmiddelen en een duidelijke navigatiestructuur.



Bekijk meer projecten in ons portolio
Wij hebben al meer dan 200 zorgorganisaties geholpen met hun online dienstverlening.