Waarom iedere zorgpraktijk een online afsprakensysteem moet hebben

3 minuten 
 in eHealth, Website Ontwikkeling

Als zorgspecialist bent u vaak druk bezig met afspraken en andere werkzaamheden binnen de praktijk, het lukt u daardoor niet om tijdens kantooruren constant beschikbaar te zijn voor het maken van afspraken met patiënten. Het is natuurlijk prettig om telefonisch een afspraak te plannen met een patiënt, maar dit is helaas niet altijd mogelijk. Soms komt een afspraak op deze manier tot stand, maar voor de overige momenten is het gebruik van een online afsprakensysteem erg handig. In een online afspraken systeem kan een patiënt direct zelf een datum en tijdstip kiezen voor het maken van een afspraak, op momenten dat het u ook uitkomt.

Wat is een online afsprakensysteem?

Een online afsprakensysteem is een online agenda waarin patiënten zelf afspraken kunnen inplannen. Ieder systeem werkt natuurlijk anders, maar de basis komt bij ieder systeem in feite op hetzelfde neer. In een online afsprakensysteem kunt u een agenda aanmaken voor uw zorgpraktijk. Hierin stelt u de werktijden, de behandelaars en de soorten behandelingen in. Het afsprakensysteem kan gemakkelijk op uw eigen website worden geplaatst in de vorm van een boekingswidget.

Voordelen van een online afsprakensysteem

Het gebruiken van een online afsprakensysteem brengt veel voordelen met zich mee. De belangrijkste voordelen hebben wij voor u op een rijtje gezet;

  • U bespaart tijd
    Doordat u niet alle patiënten die een afspraak willen maken telefonisch te woord hoeft te staan bespaart u veel tijd die u weer kunt besteden aan afspraken of andere werkzaamheden.
  • Patiënten kunnen 24/7 en op iedere locatie een afspraak maken
    Erg prettig voor mensen die tijdens kantooruren aan het werk zijn. Daarnaast kunnen patiënten bijvoorbeeld op een openbare plek een afspraak maken, omdat dit digitaal gebeurt en omstanders hier dus niets van meekrijgen.
  • U voorkomt dat afspraken worden vergeten door de patiënt
    Wanneer de patiënt via de mail een afspraakbevestiging ontvangt, kan hij of zij deze direct toevoegen aan een digitale agenda. Als u vervolgens 24 uur voor de afspraak nog een reminder verstuurd, wordt de patiënt nogmaals aan de afspraak herinnerd.
  • De patiënt kan zelf een afspraak wijzigen of annuleren
    De afspraak wordt dan automatisch verzet in de agenda of hij verdwijnt helemaal, zodat weer ruimte vrij is voor een nieuwe patiënt. Hier hoeft u zichzelf dus niet mee bezig te houden.
  • Het aantal patiënten stijgt
    50 procent van de afspraken wordt buiten kantooruren gemaakt, 17 procent hiervan betreft nieuwe patiënten.
  • Het maken van een afspraak is laagdrempelig
    Patiënten die het niet prettig vinden om te bellen zullen eerder geneigd zijn om een afspraak te maken omdat dit online mogelijk is.
  • U heeft duidelijk inzicht in de resultaten
    De data van uw afspraken wordt inzichtelijk en u kunt de resultaten gemakkelijk analyseren om inzicht te krijgen in de meest efficiënte manier om uw patiënten van dienst te zijn.

Hoe werkt het?

Een patiënt wil een afspraak maken met u als zorgspecialist. Echter, is de patiënt in kwestie gedurende kantooruren aan het werk en heeft  in zijn vrije tijd overige verplichtingen die het lastig maken telefonisch een afspraak te maken. De momenten waarop de patiënt wel tijd heeft om een afspraak te maken zijn vaak s’ avonds, maar dan is uw praktijk al gesloten en bent u niet meer bereikbaar. Als u gebruikmaakt van een online afsprakensysteem hoeft dit geen probleem te vormen. De patiënt komt rond 20.00 ’s avonds via Google Search op uw website terecht en maakt via de afsprakenwidget gemakkelijk een afspraak op een dag en tijd dat het hem uit komt. Direct na het maken van de afspraak ontvangt hij hiervan een bevestiging. De volgende ochtend ziet u dat de patiënt iets heeft ingepland. U kunt dan op een door uzelf gekozen tijdstip contact opnemen met de patiënt om telefonisch nog eens te bevestigen. Verder hoeft u voor het maken van een afspraak via een online afsprakensysteem niets extra’s te doen.

Kortom: het gebruik van een online afsprakensysteem geeft de patiënt meer regie, neemt een zorg weg en de praktijk is 24/7 bereikbaar. Heeft u al een online afsprakensysteem voor uw patiënten?

Bent u benieuwd hoe u een online afsprakenplanner op uw website kunt implementeren? Wij adviseren u graag hierin en kunnen u ontzorgen rondom de implementatie in uw website. Nieuwsgierig? Neem contact met ons op.

Recente blogs

Zoeken