Skip to content
Online afsprakensysteem

Waarom iedere zorgpraktijk een online afsprakensysteem moet hebben

Als zorgspecialist ben je vaak druk bezig met afspraken en andere werkzaamheden binnen de praktijk, het lukt je daardoor niet om tijdens kantooruren constant beschikbaar te zijn voor het maken van afspraken met patiënten. Het is natuurlijk prettig om telefonisch een afspraak te plannen met een patiënt, maar dit is helaas niet altijd mogelijk. Soms komt een afspraak op deze manier tot stand, maar voor de overige momenten is het gebruik van een online afsprakensysteem erg handig. In een online afspraken systeem kan een patiënt direct zelf een datum en tijdstip kiezen voor het maken van een afspraak, op momenten dat het u ook uitkomt.

Wat is een online afsprakensysteem?

Een online afsprakensysteem is een online agenda waarin patiënten zelf afspraken kunnen inplannen. Ieder systeem werkt natuurlijk anders, maar de basis komt bij ieder systeem in feite op hetzelfde neer. In een online afsprakensysteem kun je een agenda aanmaken voor jouw zorgpraktijk. Hierin stel je de werktijden, de behandelaars en de soorten behandelingen in. Het afsprakensysteem kan gemakkelijk op jouw eigen website worden geplaatst in de vorm van een boekingswidget.

Voordelen van een online afsprakensysteem

Het gebruiken van een online afsprakensysteem brengt veel voordelen met zich mee. De belangrijkste voordelen hebben wij voor je op een rijtje gezet;

  • Je bespaart tijd
    Doordat je niet alle patiënten die een afspraak willen maken telefonisch te woord hoeft te staan bespaar je veel tijd die je weer kunt besteden aan afspraken of andere werkzaamheden.
  • Patiënten kunnen 24/7 en op iedere locatie een afspraak maken
    Erg prettig voor mensen die tijdens kantooruren aan het werk zijn. Daarnaast kunnen patiënten bijvoorbeeld op een openbare plek een afspraak maken, omdat dit digitaal gebeurt en omstanders hier dus niets van meekrijgen.
  • Je voorkomt dat afspraken worden vergeten door de patiënt
    Wanneer de patiënt via de mail een afspraakbevestiging ontvangt, kan hij of zij deze direct toevoegen aan een digitale agenda. Als u vervolgens 24 uur voor de afspraak nog een reminder verstuurd, wordt de patiënt nogmaals aan de afspraak herinnerd.
  • De patiënt kan zelf een afspraak wijzigen of annuleren
    De afspraak wordt dan automatisch verzet in de agenda of hij verdwijnt helemaal, zodat weer ruimte vrij is voor een nieuwe patiënt. Hier hoeft u zichzelf dus niet mee bezig te houden.
  • Het aantal patiënten stijgt
    50 procent van de afspraken wordt buiten kantooruren gemaakt, 17 procent hiervan betreft nieuwe patiënten.
  • Het maken van een afspraak is laagdrempelig
    Patiënten die het niet prettig vinden om te bellen zullen eerder geneigd zijn om een afspraak te maken omdat dit online mogelijk is.
  • Je hebt duidelijk inzicht in de resultaten
    De data van uw afspraken wordt inzichtelijk en u kunt de resultaten gemakkelijk analyseren om inzicht te krijgen in de meest efficiënte manier om jouw patiënten van dienst te zijn.

Hoe werkt het?

Een patiënt wil een afspraak maken met jou als zorgspecialist. Echter, is de patiënt in kwestie gedurende kantooruren aan het werk en heeft in zijn vrije tijd overige verplichtingen die het lastig maken telefonisch een afspraak te maken. De momenten waarop de patiënt wel tijd heeft om een afspraak te maken zijn vaak s’ avonds, maar dan is jouw praktijk al gesloten en bent u niet meer bereikbaar. Als je gebruikmaakt van een online afsprakensysteem hoeft dit geen probleem te vormen. De patiënt komt rond 20.00 ’s avonds via Google Search op jouw website terecht en maakt via de afsprakenwidget gemakkelijk een afspraak op een dag en tijd dat het hem uit komt. Direct na het maken van de afspraak ontvangt hij hiervan een bevestiging. De volgende ochtend zie je dat de patiënt iets heeft ingepland. Je kunt dan op een door jezelf gekozen tijdstip contact opnemen met de patiënt om telefonisch nog eens te bevestigen. Verder hoef je voor het maken van een afspraak via een online afsprakensysteem niets extra’s te doen.

Kortom: het gebruik van een online afsprakensysteem geeft de patiënt meer regie, neemt een zorg weg en de praktijk is 24/7 bereikbaar. Heb jij al een online afsprakensysteem voor uw patiënten?

Ben je benieuwd hoe je een online afsprakenplanner op jouw website kunt implementeren? Wij adviseren je graag hierin en kunnen je ontzorgen rondom de implementatie in jouw website. Nieuwsgierig? Neem contact met ons op.