10 tips waarmee meer patiënten zich inschrijven voor de nieuwsbrief

4 minuten 
 in Zorgmarketing

E-mail is nog steeds een van de meest effectieve manieren om patiënten te bereiken, maar hoe krijgt u het voor elkaar dat patiënten zich inschrijven voor de nieuwsbrief? In deze tien waardevolle tips leggen wij u uit hoe u kunt zorgen dat meer patiënten zich inschrijven voor uw nieuwsbrief.

1. Maak gebruik van exclusieve content

De meest succesvolle manier voor het verkrijgen van meer abonnees op de nieuwsbrief is door hen exclusieve content te bieden. Deze content kan onder andere bestaan uit bijvoorbeeld een e-book of een whitepaper over uw vakgebied, dat patiënten in ruil voor hun e-mailadres kunnen ontvangen. Zo bouwt u een bestand op met mensen die na verloop van tijd wellicht geïnteresseerd zijn in uw diensten.

2. Vraag patiënten actief of ze zich willen abonneren op de nieuwsbrief

Er zijn verschillende manieren waarop u dit kunt doen. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de patiënt wanneer hij een vervolgafspraak maakt direct te vragen of hij zich wil abonneren op de nieuwsbrief. Een andere manier is om dit zelf te vragen aan de patiënt aan het einde van de afspraak. Mocht de patiënt hier dan nog vragen over hebben, dan kunt u deze direct beantwoorden.

U kunt er daarnaast ook voor kiezen om de mogelijkheid tot abonneren op de nieuwsbrief onderdeel te maken van het inschrijfformulier en/of het afsprakenformulier van uw zorgorganisatie. Patiënten worden er dan bij het inschrijven bij uw zorgorganisatie en bij het maken van een afspraak automatisch aan herinnerd om zich te abonneren op de nieuwsbrief.

3. Plaats zoveel mogelijk inschrijfmogelijkheden op uw website

Een inschrijfformulier dat direct de aandacht van bezoekers trekt én op meerdere plekken op uw website terugkomt leidt tot meer inschrijvingen. Hoe meer inschrijfmogelijkheden op de website, hoe hoger de respons. De meest succesvolle plekken voor het plaatsen van een inschrijfmogelijkheid zijn in de kolom aan de zijkant van de website, onderaan een artikel en op de ‘over ons’ pagina.

4. Gebruik niet te veel invulvelden

Het is verstandig om het aantal velden dat patiënten moeten invullen bij het inschrijven op de website zo veel mogelijk te beperken. Elk veld dat een patiënt extra moet invullen is namelijk een potentieel afhaakmoment.

5. Toon social updates en maak gebruik van social media deelknoppen

Marketingbureau Ascend2 deed onderzoek onder 255 B2B- en B2C-marketeers. Uit dit onderzoek bleek dat voor 45 procent van de respondenten social media de best presterende marketingtactiek was voor het verkrijgen van inschrijvingen voor de nieuwsbrief. Zorg ervoor dat een social media post geschikt is voor ieder afzonderlijk kanaal. Op bijvoorbeeld Facebook en Instagram werkt het goed om een afbeelding te gebruiken.

Daarnaast is ook het gebruik van social media deelknoppen effectief. Als patiënten een nieuwsbrief goed vinden, bestaat de kans dat zij hem met anderen willen delen. Om deze reden is het altijd raadzaam om social media deelknoppen op te nemen in uw nieuwsbrief.

Ten slotte kunt u gebruikmaken van social proof om patiënten over te halen zich te abonneren op uw nieuwsbrief. Iedere positieve opmerking over uw zorgorganisatie valt onder social proof. U kunt ervoor kiezen om bij de inschrijfmogelijkheden te vermelden hoeveel abonnees de nieuwsbrief al heeft. U kunt de inschrijfmogelijkheid dan bijvoorbeeld als volgt inrichten: ‘Schrijf u in voor onze nieuwsbrief, net als 436 van onze andere patiënten’. Het feit dat al veel andere patiënten geabonneerd zijn op de nieuwsbrief wekt bij de patiënt het vertrouwen dat de nieuwsbrief van toegevoegde waarde is.

6. Maak gebruik van exit-overlays en pop-ups

U denkt nu waarschijnlijk pop-ups, exit-overlays; wat moet ik daarmee? Het is echter makkelijker dan u denkt. Waarschijnlijk bent u ze zelf ook al vaker tegengekomen. Pop-ups zijn namelijk een veelgebruikte manier om meer nieuwsbriefabonnees te verkrijgen. Een pop-up is een klein, extra venster dat tevoorschijn komt bij het bezoeken van een webpagina. Een pop-up opent zich vaak nadat de patiënt een bepaalde pagina een aantal seconden heeft bekeken. In de pop-up wordt het inschrijfformulier voor de nieuwsbrief getoond. Daarnaast is er ruimte voor teksten die de patiënt overhalen om zich in te schrijven.

Pop-ups worden soms echter wel als irritant ervaren door websitebezoekers. Daarom kunt u ervoor kiezen ze alleen in te zetten wanneer patiënten uw website dreigen te verlaten. Pop-ups worden in zo’n geval ook wel exit-overlays genoemd.

7. Gebruik een notificatiebalk

Een notificatiebalk wordt bovenaan de website getoond en trekt direct de aandacht van de patiënt. Het doel hiervan is om patiënten over te halen om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. De notificatiebalk wordt op alle pagina’s van de website getoond, dus wanneer de patiënt scrollt blijft de balk staan.

8. Benadruk de vrijblijvendheid van de nieuwsbrief

Maak patiënten duidelijk dat het hen niets kost om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief en dat ze het lidmaatschap op elk moment kunnen opzeggen. Daarnaast is het belangrijk om duidelijk te vermelden dat u de gegevens van de patiënt nooit zult doorspelen naar derden. Het melden van wanneer en hoe vaak de patiënt uw nieuwsbrief ontvangt wekt vertrouwen.

9. Overdrijf niet bij het werven van inschrijvingen

Het is zelden effectief om op schreeuwerige wijze te proberen om inschrijvingen voor de nieuwsbrief te genereren. Vaak werkt dit zelfs averechts. Laat patiënten eerst een stukje lezen en wat scrollen op de website. De patiënt heeft tijd nodig om te ontdekken wat voor hem de toegevoegde waarde van de website is, voordat hij zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Pas wanneer de patiënt zich al een tijdje op de website bevindt kan hij getriggerd worden door bijvoorbeeld een pop-up. De patiënt weet op dat moment beter waarom hij zich zou willen abonneren op uw nieuwsbrief dan toen hij net een paar seconden op de website was.

10. Blijf de nieuwsbrief testen

Het lijkt wellicht een dooddoener, maar dit maakt het niet minder belangrijk; het A/B testen van de nieuwsbrief. A/B testen is naast het verbeteren van teksten en het upspicen van de inhoud een van de belangrijkste manieren om de resultaten van de nieuwsbrief te optimaliseren. Neem goed de tijd voor het A/B testen en sla de resultaten goed op. Het kost misschien wat tijd, maar deze investering levert zeker wat op.

Misschien bent u al actief met het versturen van een nieuwsbrief, of loopt u al langer met dit idee maar weet u niet waar te beginnen. Wij adviseren en helpen u met het opzetten en inrichten van een goede nieuwsbrief voor uw patiënten. Benieuwd? Neem dan vrijblijvend contact op met ons.

Bronnen: Communicatietrends en Frankwatching

Recente blogs

Zoeken