Skip to content
website opschonen optimalisaties

De digitale voorjaarsschoonmaak: tips voor een frisse en geoptimaliseerde website!

Het begin van de lente is vaak het ideale moment om jouw website te onderwerpen aan een grote voorjaarsschoonmaak. Ben je benieuwd hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw website goed blijft scoren in Google en hoe jouw website terrein kan winnen in de zoekresultaten? Wij hebben de belangrijkste tips voor de voorjaarsschoonmaak van jouw website op een rijtje gezet!

Optimalisatie van het logo

In de praktijk blijkt vaak dat logo’s niet- of slecht geoptimaliseerd zijn. Een slecht geoptimaliseerd logo is een gemiste kans. Het logo komt namelijk op iedere pagina van de website voor. Een met een zoekterm geoptimaliseerd logo is van positieve invloed op de positie van deze zoekterm.

Er zijn vier manieren waarop een logo geoptimaliseerd kan worden. Allereerst de bestandsnaam. De ideale bestandsnaam ziet er als volgt uit: zoekterm-bedrijfsnaam.jpg. Vervolgens is het van belang dat het logo voorzien wordt van een alt-tekst. De alt-tekst kan op dezelfde manier worden ingevuld als de bestandsnaam, maar dan zonder verbindingsstreepje. Tenslotte kan ook het bestandsformaat van het logo verkleind worden. Dit wordt ook wel ‘comprimeren’ genoemd. Het comprimeren van de bestandsgrootte van het logo verkort de laadtijd en versnelt de website.

Afbeeldingen optimaliseren

Afbeeldingen op jouw website kunnen op verschillende manieren worden geoptimaliseerd. Een van de belangrijkste manieren is het comprimeren van afbeeldingen. Het gebruik van afbeeldingen met een kleine bestandsgrootte draagt net zoals bij het logo positief bij aan de laadsnelheid van de website.

Een andere belangrijke manier is het minimaliseren van het aantal afbeeldingen op de website. Overbodige afbeeldingen kunnen worden verwijderd. Daarnaast kunnen iconen worden toegevoegd als lettertype en niet als afbeelding. Ten slotte kunnen sommige afbeeldingen worden samengevoegd in een CSS Sprite. Een CSS Sprite is een overzicht waarin meerdere afbeeldingen van hetzelfde type worden verzameld.

Meta titles en -teksten

Een meta title is de titel van een pagina op jouw website die in de zoekresultaten van Google wordt getoond. Meta titles zijn van grote invloed op de Search Engine Optimization (SEO). Eén aanpassing kan er al zorgen voor een stijging van enkele posities.

De ideale lengte voor een meta title is 50 tot 55 tekens. Een kortere titel kan, maar langer niet omdat Google deze dan afbreekt. Hierdoor is hij niet volledig leesbaar voor de zoeker. Het is slim om de belangrijkste zoekterm zo ver mogelijk in het begin van de meta title te plaatsen. Dit zorgt voor herkenning bij de lezer en vergroot de kans op een betere positie in de zoekresultaten. De meta title moet mensen uitnodigen om erop te klikken. Het gaat er natuurlijk om dat mensen op de website van jouw praktijk terechtkomen. Wanneer bezoekers doorklikken wordt jouw website door Google geïnterpreteerd als zijnde het beste zoekresultaat. Google beloont dit met hogere posities. Het is wel belangrijk dat de meta title en de inhoud van de pagina overeenkomen.

Oude en niet gebruikte pagina’s verwijderen

Het verwijderen van oude pagina’s maakt de website gebruiksvriendelijker en draagt bij aan een hogere positie in zoekmachines. Bekijk alle pagina’s en verwijder deze die niets meer bijdragen of toevoegen aan het succes van jouw praktijkwebsite. Op volle websites is vaak sprake van te veel verschillende pagina’s die hetzelfde onderwerp hebben en hierdoor dezelfde keywords. Google ervaart dit als verwarrend en geeft hierdoor geen waardering aan de pagina’s. Ook voor bezoekers is het niet prettig als dezelfde informatie steeds wordt herhaald. Zij willen na iedere klik relevante informatie zien.

Herschrijven en updaten van oude content

Door het herschrijven van oude content kun je de ranking en prestaties van oude pagina’s flink verbeteren. Wanneer content wordt gepubliceerd op jouw website geeft Google hier een datum aan. Dit is de datum waarop de content voor het eerst door Google wordt gecrawld (verkend). Op deze datum wordt op grond van onder andere PageRank en het aantal inkomende links een nieuwe datum bepaald waarop de Googlebot de pagina opnieuw gaat crawlen. Gedurende iedere nieuwe crawl wordt door de Googlebot bepaald hoeveel de pagina is veranderd ten opzichte van de voorgaande crawl. Hoe vaak een pagina wordt gecrawld wordt gebaseerd op het aantal bezoekers en hoe vaak de pagina wordt aangepast.

Opsporen van 404-fouten

Het komt weleens voor dat bezoekers met een doodlopende pagina te maken krijgen. Er is dan sprake van een 404-fout. Deze gebroken links kunnen ervoor zorgen dat bezoekers wegklikken omdat verdere navigatie op de website niet mogelijk is. 404-fouten ontstaan vaak door aanpassingen op de website. Het is van belang dat deze fouten zo snel mogelijk worden opgelost.

Een manier om 404-fouten op te sporen is het gebruik van ‘crawlfouten’ in Google Search Console. De gebroken links moeten door een 301-redirect worden doorverwezen naar een relevante pagina die wel bereikbaar is. Een 301-redirect is een manier om een zoekmachine erop te attenderen dat de pagina die wordt opgevraagd verplaatst is naar een ander adres (URL).

Ten slotte is het verstandig om een 404-pagina zo in te richten dat bezoekers wel de mogelijkheid hebben om door te navigeren. Op deze pagina kunnen bijvoorbeeld een zoekvenster en/of links naar de belangrijkste pagina’s van de website worden getoond. Hierdoor klikt de bezoeker door in plaats van dat hij de website verlaat.

Wil je jouw website onderwerpen aan een voorjaarsschoonmaak, maar weet je niet hoe u dit het best kunt aanpakken? Wij adviseren je hier graag over! Neem contact met ons op.