Vijf manieren om de lokale vindbaarheid van uw zorgorganisatie te verbeteren

3 minuten 
 in Website Ontwikkeling

Voor een lokale zorgorganisatie is het een uitdaging om potentiële patiënten uit de buurt te bereiken. U moet het waarschijnlijk voornamelijk hebben van mond-tot-mond reclame en wellicht van outdoor reclame in de directe omgeving. Er zijn echter manieren waarmee u er online voor kunt zorgen dat patiënten u lokaal beter kunnen vinden. Met vijf waardevolle tips leggen we u uit hoe u dit bereikt.

Maak gebruik van Google Mijn Bedrijf

Maak een Google Mijn Bedrijf pagina aan voor uw organisatie of claim de al bestaande pagina. Vul hierop zoveel mogelijk gegevens in over uw bedrijf. Hoe meer gegevens u verstrekt, hoe meer informatie Google kan laten zien op haar overige diensten. Bij deze overige diensten kunt u denken aan Google Maps, Google+ en Google Zoeken. Als een potentiële patiënt vervolgens op zoek gaat naar een zorgorganisatie in zijn buurt binnen uw vakgebied, vindt hij verschillende resultaten. Hij krijgt dan in ieder geval de adresgegevens, de openingstijden en de routebeschrijving te zien. Daarnaast worden ook de URL naar de website, reviews en/of foto’s van uw organisatie getoond. De potentiële patiënt krijgt op deze manier dus snel en gemakkelijk een duidelijk beeld van uw organisatie.

Maak gebruik van reviews

Reviews van patiënten over uw zorgorganisatie zijn van belang voor het aanspreken van nieuwe patiënten. Daarnaast dragen reviews ook positief bij aan de vindbaarheid van uw website. Stel, uw website heeft veel goede reviews op bijvoorbeeld Google en Facebook. Deze reviews zijn dan van grote invloed op de posities van uw website in de zoekresultaten. Naast online vermeldingen zijn reviews directe aanbevelingen voor uw organisatie. Het is een variant van online mond-tot-mond reclame. Verzamel daarom zo veel mogelijk reviews en reageer hier ook op. U kunt schrijvers bedanken voor het schrijven van een review. Ook kunt u eventuele problemen direct op transparante wijze oplossen. Hierdoor zien potentiële patiënten dat u betrouwbaar bent als organisatie.

Gebruik relevante zoekwoorden

U wilt vindbaar zijn binnen uw vakgebied in een bepaalde regio. Het is belangrijk dat u er dan voor zorgt dat de zoekwoorden die u gebruikt overeenkomen met de doelgroep die u wilt aanspreken. U kunt gebruikmaken van een online keyword-tool zoals bijvoorbeeld Adwords Keyword Planner van Google. Met deze tool kunt u achterhalen welke zoektermen van belang zijn voor de online vindbaarheid van uw organisatie.

U heeft bepaald welke zoekwoorden relevant zijn voor de online vindbaarheid van uw organisatie. U plaatst deze zoektermen dan op de juiste plekken in de teksten op de website. Belangrijke plekken om deze zoekwoorden te plaatsen zijn titels, tussenkoppen en de ‘body’ van de tekst.

Vervolgens gaat u nog een stap verder door de zoekwoorden ook op te nemen in de metagegevens van de website. De metagegevens zijn de titel en de beschrijving van een pagina die in de resultaten van Google Zoeken worden getoond. Neem de zoekwoorden ook op in de bestandsnamen van afbeeldingen en plaats deze ook in de alt-tekst. Dit is de tekst die Google gebruikt om te bepalen waar de afbeelding over gaat. Daarnaast helpt de alt-tekst uw website om beter gevonden te worden. U zou bijvoorbeeld de bedrijfsnaam, de plaats waar uw organisatie is gevestigd en welke diensten u aanbiedt kunnen vermelden in de alt-tekst.

Mobielvriendelijkheid

Google wil graag dat potentiële patiënten zo snel mogelijk toegang krijgen tot de informatie waar ze naar op zoek zijn. Bij lokale zoekopdrachten wordt vaker via een mobiele telefoon gezocht dan bij andere zoekopdrachten. Uw mobiele website moet dus goed bereikbaar zijn en een korte laadtijd hebben. Wanneer het laden van de mobiele website langer duurt dan 2 seconden, verliest u een flink aantal potentiële patiënten. Zorg er ook voor dat de knoppen groot genoeg zijn en dat alle informatie in het scherm past. Hoe langer bezoekers op de website blijven doorklikken, des te beter dit is voor de vindbaarheid van uw website.

Zorg voor backlinks vanaf lokale websites

Een backlink is een verwijzing (link) van een andere webpagina naar de website van uw zorgorganisatie. Voor lokale SEO zijn lokale backlinks erg belangrijk. Zorg ervoor dat de website van uw zorgorganisatie backlinks ontvangt van aan uw locatie gerelateerde websites. U kunt hierbij denken aan lokale nieuwssites, verenigingen en/of andere bedrijven. Een goede manier om backlinks te verkrijgen is door het uitsturen van een persbericht naar lokale media.

Heeft u hulp nodig bij het optimaliseren van de vindbaarheid van uw zorgorganisatie op lokaal niveau? Wij ondersteunen u hierin graag! Neem dan eens contact met ons op.

Bronnen: Frankwatching.com en Bluedesk.nl

Recente blogs

Zoeken