Nazorg na spoedeisende hulp
Wie thuiskomt na een behandeling op de Spoedeisende Hulp (SEH) afdeling van een ziekenhuis, of wie iemand heeft begeleid bij een spoedgeval, heeft veel te verwerken. De ervaring leert dat niet iedereen erin slaagt alle adviezen ook echt te onthouden. Bovendien kunnen zich, eenmaal thuis, onverwachte situaties voordoen. Om de informatievoorziening na spoedeisende hulp te verbeteren, kregen wij vanuit het Erasmus MC de vraag een duidelijke website met bijbehorende app te ontwikkelen. In eerste instantie alleen voor het Erasmus MC, later werd dit initiatief opgepakt door de de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen (NVSHA) en uitgebreid voor alle SEH’s in Nederland.

Nazorg na spoedeisende hulp
Wie thuiskomt na een behandeling op de Spoedeisende Hulp (SEH) afdeling van een ziekenhuis, of wie iemand heeft begeleid bij een spoedgeval, heeft veel te verwerken. De ervaring leert dat niet iedereen erin slaagt alle adviezen ook echt te onthouden. Bovendien kunnen zich, eenmaal thuis, onverwachte situaties voordoen. Om de informatievoorziening na spoedeisende hulp te verbeteren, kregen wij vanuit het Erasmus MC de vraag een duidelijke website met bijbehorende app te ontwikkelen. In eerste instantie alleen voor het Erasmus MC, later werd dit initiatief opgepakt door de de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen (NVSHA) en uitgebreid voor alle SEH’s in Nederland.

Over Erasmus MC & NVSHA
Het Erasmus Medisch Centrum staat voor een gezonde bevolking en excellente zorg door onderzoek en onderwijs. Het hele spectrum van geneeskunde komt er samen, waaronder ook het specialisme Spoedeisende Hulp. De Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen (NVSHA) is de wetenschappelijke beroepsvereniging van spoedeisende hulp artsen (SEH-artsen) en artsen in opleiding tot spoedeisende hulp arts. Het doel van de vereniging is een gelijkwaardige hoge kwaliteit van zorg op alle spoedeisende hulp afdelingen door SEH-artsen die 24/7 aanwezig zijn.
Branding
Omdat de SEH als naam nog niet bij alle Nederlanders direct een belletje doet rinkelen, vonden wij het belangrijk om de website en de app te branden, ofwel er een merk van te maken. Een naam en een logo zijn hierin de eerste stap. Na een creatieve brainstorm hebben we twee concepten gepresenteerd; een klinische variant (overzichtelijk en strak) en een meer speelse variant (door een personificatie van de SEH; de Spoedmus). Samen met het Erasmus MC hebben we uiteindelijk de naam SEH Zorg gekozen. Daarna zijn we aan de slag gegaan met het ontwerpen van een duidelijk herkenbaar logo en huisstijl.

Branding
Omdat de SEH als naam nog niet bij alle Nederlanders direct een belletje doet rinkelen, vonden wij het belangrijk om de website en de app te branden, ofwel er een merk van te maken. Een naam en een logo zijn hierin de eerste stap. Na een creatieve brainstorm hebben we twee concepten gepresenteerd; een klinische variant (overzichtelijk en strak) en een meer speelse variant (door een personificatie van de SEH; de Spoedmus). Samen met het Erasmus MC hebben we uiteindelijk de naam SEH Zorg gekozen. Daarna zijn we aan de slag gegaan met het ontwerpen van een duidelijk herkenbaar logo en huisstijl.



Ontwerp huisstijl
Voor het ontwerpen van de huisstijl hebben we gekozen voor herkenbare kleuren (het rode kruis) in een frissere teint. Daarnaast hebben we een duidelijke vormtaal neergezet met herkenbare strakke iconen voor de verschillende aandoeningen die er zijn. Voor het creëren van de huisstijl maken wij gebruik van intuïtief design, dat betekent dat de iconen begrijpelijk genoeg zijn zonder eventuele tekstuele uitleg. De ronde vorm van het logo en de iconen komt terug in het lettertype, zodat het een mooi geheel vormt.
Ontwerp huisstijl
Voor het ontwerpen van de huisstijl hebben we gekozen voor herkenbare kleuren (het rode kruis) in een frissere teint. Daarnaast hebben we een duidelijke vormtaal neergezet met herkenbare strakke iconen voor de verschillende aandoeningen die er zijn. Voor het creëren van de huisstijl maken wij gebruik van intuïtief design, dat betekent dat de iconen begrijpelijk genoeg zijn zonder eventuele tekstuele uitleg. De ronde vorm van het logo en de iconen komt terug in het lettertype, zodat het een mooi geheel vormt.


Web- en applicatieontwikkeling
Web- en applicatieontwikkeling
Via de overzichtelijke website sehzorg.nl en de SEH Zorg app vindt men informatie over verschillende aandoeningen die veel voorkomen op de Spoedeisende Hulp (SEH). Er wordt antwoord gegeven op allerlei praktische vragen en er is concrete informatie over ‘wat te doen?’ te vinden. De startpagina van de website en de applicatie laten direct een duidelijk overzicht met iconen zien, zodat de bezoeker een aandoening gemakkelijk herkent en snel de bijbehorende informatie kan vinden. Daarbij hebben we ervoor gezorgd dat de bezoeker zo min mogelijk hoeft te klikken om bij de juiste informatie terecht te komen.

Web- en applicatieontwikkeling
Via de overzichtelijke website sehzorg.nl en de SEH Zorg app vindt men informatie over verschillende aandoeningen die veel voorkomen op de Spoedeisende Hulp (SEH). Er wordt antwoord gegeven op allerlei praktische vragen en er is concrete informatie over ‘wat te doen?’ te vinden. De startpagina van de website en de applicatie laten direct een duidelijk overzicht met iconen zien, zodat de bezoeker een aandoening gemakkelijk herkent en snel de bijbehorende informatie kan vinden. Daarbij hebben we ervoor gezorgd dat de bezoeker zo min mogelijk hoeft te klikken om bij de juiste informatie terecht te komen.


Ontwerp promotiemateriaal
De huisstijl hebben we niet alleen toegepast op de website en de app, ook hebben we voor SEH Zorg promotiemateriaal ontwikkeld. We hebben een poster en wachtkamerschermen ontworpen voor in de SEH (wacht)kamers, zodat de patiënt al wachtend op de arts wordt geattendeerd op het bestaan van de website en de app. Daarnaast hebben we kaartjes gemaakt die de SEH-arts aan de patiënt mee kan geven. Hierop worden de website en de app vermeld en kan de arts aangeven welke informatie relevant is voor de patiënt.
Ontwerp promotiemateriaal
De huisstijl hebben we niet alleen toegepast op de website en de app, ook hebben we voor SEH Zorg promotiemateriaal ontwikkeld. We hebben een poster en wachtkamerschermen ontworpen voor in de SEH (wacht)kamers, zodat de patiënt al wachtend op de arts wordt geattendeerd op het bestaan van de website en de app. Daarnaast hebben we kaartjes gemaakt die de SEH-arts aan de patiënt mee kan geven. Hierop worden de website en de app vermeld en kan de arts aangeven welke informatie relevant is voor de patiënt.

Ontwerp infographic
Hoe werkt een SEH? Om dat duidelijk te maken aan patiënten op de spoedeisende hulp (SEH), hebben wij de infographic ‘Hoe werkt een SEH?’ gemaakt. Via deze infographic wordt visueel duidelijk wat de werkwijze op een SEH is en waarom patiënten vaak moeten wachten bijvoorbeeld. De infographic is opgenomen in het magazine Spoed! van de NVSHA. Het magazine bevat informatie en uitleg over het reilen en zeilen op de Spoedeisende hulp en de rol van de SEH-arts in de acute zorg. Het magazine is verspreid over alle SEH’s, HAP’s (huisartsenposten) en grote huisartsenpraktijken in Nederland.



Bekijk meer projecten in ons portolio
Wij hebben al meer dan 200 zorgorganisaties geholpen met hun online dienstverlening.