Philips: ‘Digitalisering bespaart zorgkosten’
Nederland heeft alsmaar stijgende zorgkosten. Dit is niet nodig volgens Philips, geven zij aan als een van de grootste producenten in de wereld op het gebied van medische apparatuur.
Philips is in de afgelopen week met een rapport naar buiten gekomen genaamd de Future Health Index, waarbij het de gezondheidszorg van negentien landen vergelijkt. Hieruit blijkt dat Nederland jaarlijks 11 procent van het BNP uitgeeft aan gezondheidszorg. De zorg in Nederland is goed, maar duur. De grootste kostenpost in de zorg is de vergrijzing, maar ook ‘leefstijlziektes’ als diabetes en obesitas laten de kosten steeds meer stijgen.
Preventie
Philips geeft daarom aan dat het goed is om aan preventie te doen. Het is beter om in de toekomst meer te voorkomen dan achteraf te behandelen. Daar moeten volgens Philips de uitgaven ook meer op gefocust worden. Dat willen veel artsen ook. Uit het onderzoek van Philips blijkt dat de helft van de dokters meer willen besteden aan preventie.
Digitalisering
Maar niet alleen preventie is belangrijk. Ook is digitalisering van de zorg is een punt wat volgens Philips echt nog verbeterd kan worden. Zij hebben hier namelijk onderzoek naar gedaan in Liverpool, waar veel welvaartsziekten zoals als suikerziekte en obesitas voorkomen. In Liverpool namen mensen met een soortgelijke ziekte of aandoening, hun hartslag, gewicht en bloeddruk op en stuurden deze gegevens naar hun arts. Daardoor werden afwijkingen een stuk sneller bekend, waardoor het aantal ziekenhuisbezoeken en de kosten daalde met enkele tientallen procenten.
Digitale dokter
Naast besparing van de kosten levert digitalisering ook comfort en gemak op. Patiënten hoeven niet meer voor elk onderzoek naar de huisarts of naar het ziekenhuis. In Californië is de helft van de ziekenhuisbezoeken virtueel via Skype of een andere digitale manier. Dit scheelt volgens Philips veel tijd en geld. Nederland loopt volgens Philips nog onnodig achter met het digitaliseren van de zorg.
SEH Zorg
Ook eHealth88 heeft een steentje bijgedragen aan digitalisering via eHealth. Wij hebben namelijk de SEH Zorg website en bijbehorende app gemaakt. Deze website en app zijn voor patiënten die bij de Spoedeisende Hulp zijn geweest en vervolgens veel informatie mee kregen over hoe het vervolgtraject gaat of wat ze thuis kunnen doen als bijvoorbeeld een kind koorts heeft. Op deze website en in deze app staat een mooi overzicht aan informatie, beeldmateriaal en videofragmenten die duidelijk laten zien wat de patiënt in eigen omgeving kan doen.
Deze website en app geven een duidelijk beeld wat de patiënt thuis kan doen nadat ze terug zijn gekomen van de Spoedeisende hulp, waardoor er minder overleg nodig is tussen patiënt en arts, wat ook de kosten drukt.
Heeft u na deze blog vragen over eHealth? Of wilt u na deze blog meer weten over digitalisering voor uw zorgorganisatie via een up-to-date website en/of app? Neem dan een kijkje op onze website of neem contact met ons op via info@ehealth88.nl of 030 – 3200380.